Wednesday, November 12, 2008

KOLAM PANCING UDANG QQ, SUNGAI BULUH


Terletak di Bandar Baru Sungai Buluh, Kolam Pancing Udang QQ menyediakan udang harimau sebagai taruhan yang semakin diminati oleh pemancing kolam.

Kolam Simen
Kolam didalam bangunan yang diperbuat daripada simen ini bolehlah dikatakan sejajar dengan kehidupan dan kehendak warga kota yang sentiasa sibuk dengan kerja harian dan menghadapi pelbagai tekanan di tempat kerja untuk melepaskan tekanan mereka. Boleh dikatakan juga tempat bagi para beginner mempelajari teknik mengail udang terutama kanak-kanak atau wanita. Dengan kedalaman 2 kaki dan berkeluasan 650 kaki persegi, kolam ini mampu menampung kira-kira 50 orang pemancing dalam satu masa. Yuran yang dikenakan adalah sebanyak RM15.00 sejam(minimum 2 jam). Bayaran RM50.00 dikenakan sebagai deposit dan anda dibekalkan dengan sebatang joran(ultra ringan ekstrim) serta umpan(hati/hempedu ayam). Disini turut menjual perumpun dengan harga RM10 sebagai alternatif untuk menjerat udang. Bagi mengelakkan timbulnya sebarang masalah antara pemancing dan pengusaha kolam, beberapa syarat dikenakan seperti berikut :-
a) Dilarang menggunakan lebih dari satu mata kail.
b) Dilarang menggunakan sauk.
c) Dilarang memanjat diatas kolam.
d) Dilarang menggunakan penyepit untuk menangkap udang.
e) Jika joran yang disediakan patah, RM20 dikenakan sebagai ganti rugi.
Bagi memuaskan hati pelanggan, bekalan udang akan ditambah setiap 1 jam dimana sebanyak 1 kilogram(anggaran 20 ekor) setiap kali udang dilepaskan.

Tip Sentapan
Jangan memandang rendah si pengail udang kolam kerana memancing udang kolam terutamanya kolam simen berbeza dengan memancing di sungai. Selalunya pemancing akan menggunakan pelampung kecil. Sebenarnya, tidaklah sukar atau perlu menunggu lama seperti memancing di sungai. Cuma perlukan sedikit “teknik & taktik” untuk menjeratnya, yang penting si pengusaha menambah bekalan udang. Cara biasa yang saya lihat ia memerlukan ketekunan dan sentiasa berubah tempat mencari port udang berkumpul, samalah seperti memancing udang sungai, cuma bezanya hanya perlu bergerak selangkah dua sahaja tanpa perlu mendayung atau menggunakan enjin.

Tumpuan atau fokus terhadap joran penting kerana jika leka umpan akan dicuri udang, alamat tinggal besi je lah…. Jika pelampung bergerak atau tenggelam, berikan sedikit ruang agar udang dapat membawa lari umpan. Perlahan-lahan angkat joran dan lakukan sedikit sentapan bagi memudahkan mata kail tercangkuk kemas dimulut udang, pasti membuahkan hasil.

Bagaimana untuk kesana.
Jika anda melalui lebuhraya PLUS dari arah Selatan. Selepas susur keluar Sungai Buluh belok kekiri dan teruskan perjalanan anda hingga anda melalui kawasan Bandar Baru Sungai Buluh. Teruskn perjalanan ke arah Paya Jaras sehingga anda bertemu bangunan Telekom, terus belok kekiri. Lebih kurang dalam 100 meter anda akan dapat melihat Kolam Pancing Udang QQ.

Jika anda berminat untuk menduga udang kolam bolehlah menghubungi :-
En. Adam Loo 017-355 1628

No comments: